רשלנות רפואית קרע דרגה 4 – איך תתבעי פיצויים?

רשלנות רפואית קרע דרגה 4 – איך תתבעי פיצויים?

מאת: עו"ד אלי מאור, עורך דין רשלנות רפואית בלידה

יולדת מגיעה למשרדי ולא מבינה איך אחד הרגעים שאמורים להיות היפים והמשמחים ביותר בחייה, של לידה ילד, הסתיים עם רשלנות רפואית קרע דרגה 4 בלידה וטראומה גופנית קשה, ושואלת כיצד הדבר קרה? כיצד ניתן לתבוע פיצויים? ושאלת השאלות מי אשם במצבי הרפואי דהיום?

במקרים רבים של תביעות בגין רשלנות רפואית קרע דרגה 4, בהם טיפלתי באופן אישי כעורך דין רשלנות רפואית בלידה, במהלך 22 השנים האחרונות, פנו אלי יולדות שעברו אירועים קשים ביותר בחדר לידה של רשלנות רפואית קרע דרגה 4, והשאלות אותן נשאלתי ע"י אותן יולדות שונות שטופלו בבתי חולים שונים, חזרו על עצמן, בתחום של תביעות של קרע דרגה 4 בלידה, וזאת כאמור מיולדות שעברו חוויה טראומטית בלידה וסברו שאירעה להן רשלנות רפואית בלידה שגרמה לנזקי גוף, וביקשו לקבל יעוץ משפטי ספציפי מעורך דין רשלנות רפואית בלידה, ולהלן מספר שאלות שחזרו על עצמן בתביעות של רשלנות רפואית עם קרעים בלידה, ותשובות מפורטות לכל שאלה ושאלה בהתאם לניסיון הרב שצברתי:

רשלנות רפואית קרע דרגה 4 בלידה, מה המשמעות של זה?

תביעות בגין רשלנות רפואית קרע בלידה דרגה 4 מתרחשות הן במקרים של רשלנות רפואית בלידה שהן "אקטיביות" קרי במעשה אקטיבי של יולדת או אחות או רופא בבית חולים במהלך השהות בחדר לידה ו/או במחלקת high risk ("מחלקת לידה בסיכון גבוה") או במחלקת נשים ויולדות בבית חולים או במקרים של רשלנות רפואית בלידה שהן "פסיביות" קרי במחדל – הימנעות של צוות רפואי, יולדת או אחות או רופאה בביצוע מעשה שהיה עליהם לבצעו במהלך לידה או לפניה על מנת למנוע קרעים בלידה. 

ישנם מקרים נדירים, אך אכן קיימים, שגם מעשים וגם מחדלים של צוות רפואי במהלך הלידה ביחד ולחוד, גרמו לתוצאה העגומה בסופו של יום והוא קרע בלידה דרגה 4.

קרע בלידה דרגה 4 – באילו מקרים?

להלן מספר מקרים, שאינם ממצים, למקרים בהם הגשתי תביעות במקרים של קרע דרגה 4 בלידה לבתי המשפט השונים וכדלקמן:

  1. במקרים בהם בשלב הלידה הפעילה, קרי השלב השני של הלידה, החלה וזאת ללא השגחה של היולדת על הפירניאום ו/או על תעלת הלידה בה יוצא היילוד החוצה.
  2. במקרים בהם לא בוצעה אפיזיוטומיה (חיתוך חיץ) ליולדת בחדר הלידה, טרם הלידה עצמה, שמטרתה מניעת קרעים בלידה, וזאת ע"י מיילדת או הצוות הרפואי בחדר הלידה, הכל כאמור בזמן אמת.
  3. במקרים בהן בוצעה אפיזיוטומיה בצורה רשלנית ו/או שלא בהתאם לסטנדרטים המקובלים בניירות העמדה של האיגוד הישראלי למיילדות וגניקולוגיה ו/או לספרי הלימוד הרלבנטיים, כך שמי שביצע אפיזיוטומיה פגע וגרם לקרע דרגה 4 בלידה.
  4. במקרים בהם נגרם איחור משמעותי מזיהוי קרע דרגה 4 בלידה עד להפניה ו/או ביצוע ניתוח ליולדת בניסיון לתיקון הקרע בלידה  ו/או ביצוע הניתוח לתיקון ע"י רופא מתמחה ולא מומחה רפואי או ע"י כירורג שאינו מתמחה בניתוחים לתיקון קרעים בלידה.
  5. במקרים בהם ניתן פיטוצין (תכשיר לזירוז לידה המכווץ את הרחם) בצורה שאינה מבוקרת ו/או בצורה מופרזת ו/או בניגוד לפרוטוקולים מקובלים למתן פיטוצין.
  6. במקרים שבמהלך הניתוח לתיקון קרע בלידה בוצע הניתוח ע"י צוות שאינו מיומן ו/או אינו מומחה לניתוחים שכאלו והניתוח בניסיון לתיקון בוצע בצורה רשלנית ולא הביא לתוצאה המיוחלת ו/או אף גרם לפגיעה גדולה יותר בפריניאום ו/או להחמרה במצבה של היולדת.

לצורך ההמחשה הברורה בתמונה שמובנת לכל עין ועין, להלן צילום מספר הלימוד של מילדות וגניקולוגיה בשם Gabbe שמהווה בתביעות רשלנות רפואית בלידה את אחד הקודקסים המחייבים ביותר של ה- TEXT BOOKS (ספרי לימוד עיקריים) לקביעת הסטנדרט הרפואי במהלך לידה ולרבות מה צריך לעשות במהלך לידה על מנת למנוע רשלנות רפואית בלידה ו/או קרע דרגה 4 בלידה.

בתמונה זו אנו רואים בצורה ברורה לכל עין ועין, איך היילוד יוצא החוצה עם הראש למטה, וכמה חשוב להגן על תעלת הלידה ועל הפרינאום במהלך הלידה, מאחר ואם אין הגנה ראויה יגרם נזק גוף ליולדת.

התמונה היא של קוצי עצם השת ischial spines ובשילוב של היילוד היורד למטה בתעלת הלידה, וזאת תוך ציון יחס ראש עובר לאגן האם – היולדת:

רשלנות רפואית קרע דרגה 4

רשלנות רפואית קרע דרגה 4 – מה סכום הפיצויים שאקבל?

התחום של תביעות רשלנות רפואית קרע בלידה, שייך באופן עקרוני לתחום של תביעות נזקי גוף עם שינויים מחויבים של אבות נזק שקיימים אך ורק בתחום של רשלנות רפואית, כגון פגיעה באוטונומיה של היולדת על גופה ו/או הפרת חובת הגילוי ליולדת באי מתן הסברים מלאים וממצים על מצבה בכל שלב ושלב בחדר לידה ועל הפעולות המתבצעות בגופה, עד כדי נטילת החירות של היולדת על גופה.

שני פרמטרים חשובים לחישוב פיצויים בתביעות רשלנות רפואית דרגה 4, הם גילה של היולדת כלומר ככל שהוא יותר צעיר כך הפיצויים גבוהים יותר וכן אחוזי הנכות שנותרו לה בעקבות רשלנות רפואית דרגה 4 בלידה, הן בתחום הכירורגיה הפרוקטולוגית בשל אי שליטה על הסוגר ו/או אי שליטה על גזים, כאשר הפרינאום עבר טראומה של ממש במהלך הלידה ונגרם לו קרע בלידה מדרגה 4 והן בתחום הריגשי נפשי.

את הנזק המוחשי והאובייקטיבי שנגרם ליולדת לאחר קרע דרגה 4 בלידה, בד"כ קובעים באמצעות שתי בדיקות עזר מרכזיות והראשונה היא בדיקת TRUS שהיא מבוססת אולטרה סאונד מיילדותי והשנייה היא בדיקת מונומטריה אנורקטלית, המודדת בין היתר את הלחצים שהיולדת יכולה להפיק מאזור הרקטום הפגוע, אם בכלל.

ליולדות שמגיעות למשרדי ושואלות מה פשר בדיקות אלו? אז אני נוהג להסביר בכך שאני משווה אותן לאדם עם כאבי גב תחתון קשים שחושדים שיש לו פריצת דיסק ושולחים אותו לבדיקת CT או בדיקת MRI על מנת להוכיח את הנזק הספציפי לעמוד השדרה המותני.

כאן יש מקום להדגיש שקיומה של פגיעה רגשית נפשית בנוסף לפגיעה בתחום של הכירורגיה פרוקטולוגית לאחר קרות רשלנות רפואית מגדילה את סכום הפיצויים שנפסקים בסופו של יום.

מניסיוני בתפקיד עורך דין רשלנות רפואית בלידה, ראיתי הרבה יולדות שעברו קרעים בלידה ופיתחו לדוגמא תסמונת PTSD שהיא תסמונת פוסט טראומטית לאחר לידה שעברו ובגין הטראומה הקשה שקרתה להם במהלך הלידה.

כמו כן יש להביא בחשבון בחישוב פיצויים ליולדת לאחר קרע דרגה 4 בלידה את כמות אביזרי ההיגיינה, תרופות וויטמינים להם היא נזקקת בממוצע בכל חודש וחודש, כשמדובר בצורך לתחבושות הגייניות, בחיתולים למבוגרים, בתרופות לשחרור עצירות או הקלה בכאב בפרינאום או תרופות שהן לנוגדי חרדה ודיכאון, ושלל ויטמינים שיולדת צריכה לקחת מדי יום בשל השינוי התזונתי הדרסטי שנאלצה לעבור לאחר רשלנות רפואית.

עוד מרכיב חשוב לחישוב סכום הפיצויים הם סכום תקבולי המוסד לביטוח לאומי שהיולדת מקבלת שהם בדמות קצבת נכות כללית חודשית או קצבת שירותים מיוחדים או קצבת סיעוד, שאותם לוקחים בחשבון בסכום לניכויים במסגרת הפיצויים שנפסקים בסופו של יום, וזאת באמצעות חוות דעת אקטוארית שמגישה חברת הביטוח של בית החולים, שאקטואר הוא בד"כ בוגר תואר 2 במדעי הסטטיסטיקה, שמחשב את סכום הקצבאות המשתלמות ליולדת מיום קבלתן ועד לעתיד בעת סיום הקצבה החודשית לפי גיל היולדת ובסופו של דבר מביא "שורה תחתונה" של סכום אחד לניכויים מסה"כ הפיצויים שיפסקו ליולדת ע"י בית המשפט בין אם מדובר בפסק דין ובין אם מדובר בהסדר פשרה שניתן לו תוקף של פסק דין בבית המשפט.

קרעים בלידה דרגות

ליולדת שעברה קרע דרגה 4 בלידה, לאחר שאובחן הקרע בד"כ בחדר הלידה ישנו חובה לצוות הרפואי לאחר בדיקה פיזיקלית של הקרע ושל הפרינאום לתת קלסיפיקציה של דרגת הקרע שנגרם בחדר הלידה, מאחר וישנן דרגות קרעים בלידה, שהקל מבניהם הוא קרע בדרגה 1, שאינו מצריך אפילו ניתוח בניסיון לתקנו בחדר ניתוח, והחמור ביותר הוא בדרגה 4 שתמיד מצריך ניתוח בניסיון לתקנו בחדר ניתוח ע"י צוות רפואי מיומן.

גם בתוך דרגות קרעים בלידה של 1-4 ישנן תת דרגות חומרה של כל קרע שהן באותיות באנגלית של a-c כשתת הדרגה a היא הדרגה הפחות חמורה ותת דרגה c היא הדרגה החמורה ביותר, כך שניתן בהחלט לקבוע שקרע בלידה דרגה C4 הוא הקרע החמור ביותר, שמחייב ניסיון לתקנו בחדר ניתוח בסמוך ללידה, ושבגינו ברמת סבירות גבוהה היולדת תחווה נזקי גוף משמעותי לפרינאום וכתוצאה מכך יפסקו לה אחוזי נכות רפואיים גבוהים יותר בתחום הכירורגיה הפרוקטולגית ובהתאמה לכך גם סכומי הפיצויים שיפסקו ליולדת יהיו גבוהים יותר משמעותית מקרעים בדרגות נמוכות יותר בלידה, שהותירו נזק גוף פחות קשה ליולדת לאחר שחרורה מבית החולים.

נפגעת כתוצאה מרשלנות רפואית קרע דרגה 4 בלידה שגרמה לך לנזק גוף ו/או לנזק נפשי? את מעוניינת להתייעץ עם עורך דין מנוסה ומומלץ בתחום ספציפי זה? את מוזמנת ליצור קשר אישי ישיר ודיסקרטי עם עורך דין נזיקין אלי מאור ולקבל ייעוץ משפטי דיסקרטי ומקצועי מעורך מנוסה ומקצועי, המוכר בישראל ובעל המלצות רבות וניסיון מוכח של למעלה מ-22 שנים בתחום של תביעות רשלנות רפואית.

עורך דין אלי מאור מחזיק בניסיון ייחודי כמי שבעברו עד לפני 12 שנים ייצג גם חלק מבתי החולים בישראל בתביעות של רשלנות רפואית קרע בדרגה 4 בלידה, כך שהנחיותיו הן מכוונות בדיוק להגדלת סכום הפיצויים שיפסקו לך בסופו של יום.

עורך דין אלי מאור ילווה אותך באופן אישי לאורך כל השלבים בתביעת רשלנות רפואית, החל מההנחיות הראשוניות והבסיסיות לגבי אופן ההתנהלות המומלץ לך  וזאת גם דרך מתן ייעוץ משפטי מועיל ומפורט לגבי יתר הזכויות שלך ועד להכנת תביעה נגד הגניקולוג ו/או רופא הנשים ו/או המיילדת ו/או בית החולים המעורב ו/או קופת החולים וכמו גם נגד חברות הביטוח שלהם, וכמובן במידת הצורך גם סיוע בהגשת תביעת נכות כללית למוסד לביטוח לאומי וכן הגשת תביעת אובדן כושר עבודה לחברת הביטוח וכן הגשת תביעת פנסיית נכות לקרן הפנסיה שלך וכן הגשת תביעה לפוליסת תאונות אישיות ברובד של "נכות מתאונה", והכל תוך דאגה אמיתית שמלוא הזכויות שלך אכן ימומשו כדין.

לפניה אישית ודיסקרטית ללא התחייבות ו/או תשלום, ניתן לפנות ישירות לעו"ד אלי מאור לנייד 054-4224488 או למשרד : 03-5798080.



נושאים נוספים לקריאה:

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תביעת נזיקין

עו״ד אלי מאור

עו”ד אלי מאור בעל מוניטין, ניסיון והמלצות רבות בתביעות נזיקין (נזקי גוף) מול חברות ביטוח, בתי וקופות חולים, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון, המייצג תובעים בלבד.

צרו עימי קשר
מאמרים ופרסומים
דילוג לתוכן