תאונות ב"בין הזמנים"

mit2
בתקופת "בין הזמנים" ישנה עליה משמעותית של מטיילים בכל רחבי הארץ, וזו תקופה שבמהלכה רואים עליה בכמות המטייליים בשמורות הטבע בחו"ל, מה שמביא לסיכון גבוה יותר לתאונות רבות יותר ב"בין הזמנים".
על מנת לעשות סדר בדברים, פנינו לעו"ד אלי מאור מבני ברק, המתמחה בתביעות בגין תאונות תלמידים, דרכים ועבודה, בנוגע לשאלות מרכזיות ורלבנטיות הנוגעות לסיכונים ולתאונות שקרו בארץ ובחו"ל בתקופת בין הזמנים. האם לדוגמא יש עילת תביעה? ומה יש לעשות על מנת לקבל פיצוי הוגן וסביר? ובמקרה ואכן יש עילת תביעה את מי בכלל ניתן לתבוע?
להלן יוצגו ריכוז של מספר שאלות חשובות שהפננו לעו"ד אלי מאור, יחד עם דוגמאות ממקרים אמיתיים שטופלו ע"י עו"ד מאור משך השנים ותשובותיו המפורטות.
– ביתי הקטינה נפגעה במהלך טיול בצפון שאורגן ע"י מוסדות בית יעקב, מה עלי לעשות?
במקרה זה ניתן להביא כדוגמא מצוינת את סיפורה של ע' צעירה בת 17 במועד האירוע, תושבת אחד הישובים החרדיים באזור ירושלים, נפגעה במסגרת בטיול באזור רמת הגולן מטעם תנועת "בית יעקב", עת טיפסה על גדר, איבדה את שיווי משקלה ונפלה ונחבלה בברך. לאחר התאונה פונתה הנפגעת ע"י צוות רפואי שנכח במקום לבי"ח, שם אובחנה חבלה בברך. לאחר מכן נאלצה א' להיות במעקב רפואי אצל אורטופד, ולעבור ניתוח ארתרוסקופיה בהרדמה מקומית בברך, לבצע צילומי רנטגן ו- MRI ברך, ולקבל טיפול תרופתי במשככי כאבים.
לאחר שפניתי וקיבלתי חוו"ד רפואית מפרופ' מוכר וידוע בתחום האורטופדי, לעניין אחוזי נכות, פניתי במכתב דרישה מפורט למבטחת תנועת בית יעקב במקרה הנ"ל, חברת הביטוח הפניקס.
לאחר מו"מ בן שנה שניהלתי עם חברת הביטוח הצלחנו לשכנע את חברת הביטוח בצדקת טענותינו, ולהגיע להסכמה במסגרת הסדר פשרה בין הצדדים על מתן פיצוי גבוה ביותר לע', בסך כולל של 330,000 ₪, וזאת מבלי שהיא תאלץ לנהל את התיק משך שנים בביהמ"ש.
– בני תלמיד תלמוד תורה, כשהיה בחופשת בין הזמנים בבית, בנה עם חבריו לול לאפרוחים ונפגע בעינו במהלך חיתוך קרטון עם סכין, האם יש בכלל את מי לתבוע?
בהחלט כן. במקרה דומה שטיפלתי לילד בן 7 שנים, שנפגע בעינו כשהיה בביתו בתקופת בין הזמנים, למרות שהתאונה היתה בבית, תבענו את פוליסת ביטוח תאונות תלמידים – תאונות אישיות שהיתה לו מביה"ס, והשגנו פיצוי של כ- 105,000₪ עבור הילד בגין פגיעה בעין אחת, שהשפיעה על הראיה.– היינו במלון כל המשפחה וביתי הקטינה החליקה על גרם מדרגות, האם יש את מי לתבוע? 
במקרה המתואר חשוב לבדוק האם יש אחריות בנזיקין למלון שגרמה לקרות המקרה. הדבר נבחן בנסיבותיו של כל מקרה ומקרה באופן ספציפי, אולם לא למותר לציין שבמסגרת תיק בו תבעתי בית מלון באיזור ים המלח במקרה של נפליה במדרגות, המבטחת של בית המלון פיצתה אותה בסכום של כמאה אלף ש"ח, במסגרת פשרה שהושגה.

– אני מנהל בישיבה חרדית ונפצעתי כ"מורה מלווה" במהלך טיול שאורגן ע"י הישיבה, מהן זכויותיי?
באופן עקרוני יכולה להיות תביעה כפולה נגד שתי חברות ביטוח אולם צריך לבדוק מה היו נסיבותיו המדוייקות של קרות המקרה ולפי זה כיצלד להתקדם לתביעה.

בין השאלות יש לשאול זה, האם התאונה היתה ניתנת למניעה, האם חובת הזהירות הופרה כלפיך בשטח עצמו, ע"י מי שהחזיק בשטח לדוגמא, רשות שמורות הטבע והגנים או קק"ל.

במקרה בו לא היתה רשלנות כלל מצד מחזיק המקרקעין, ייצגתי את מ' מנהל ישיבה חרדית שנחבל במהלך טיול בכתף. מ' הופתע לגלות כי למרות שחזר לעבודה באותו היקף משרה, עומדת לו הזכות להגיש תביעה לנכות מעבודה בדרישה לפסיקת אחוזי נכות זמניים ואחוזי נכות קבועים.

בשים לב למצבו הרפואי – תפקודי המורכב של מ', הוא הופנה לפרופ' מומחה בכיר בכירורגיה אורטופדית, לצורך בדיקתו הקלינית וקבלת חוו"ד רפואית פרטית, המפרטת את אחוזי הנכות הקבועים המגיעים לו בעקבות התאונה, בהתאם לתקנות המוסד לביטוח לאומי.

לאחר קבלת חוו"ד רפואית מפורטת ומנומקת, עמד מ' בפני ועדה רפואית של ביטוח לאומי וקיבל הכרה ע"י המוסד לביטוח לאומי באחוזי נכות זמניים וכן בנכות רפואית קבועה לכל החיים בשיעור של 20% בגין החבלה בכתף. למ' שולמו מענקים חד פעמי עבור הנכויות הזמניות בסכום של כ- 50,000 ₪, וכן קצבה חודשית קבועה בסך של 3,000 ₪ בגין הנכות הרפואית הקבועה של 20% שנפסקה לו.

בנוסף, במהלך פגישה במשרדי גיליתי למ', שכ"מורה מלווה" בטיול, הוא מבוטח גם ע"י משרד החינוך דרך חברת הביטוח "ענבל", בביטוח תאונות אישיות (נכות מתאונה) בסך של עד 30,000$ ל- 100% נכות קבועה, ובעקבות כך הוא פנה בדרישה  גם לקבלת פיצוי מחברת הביטוח עבור וקיבל בנוסף עוד 6,000 דולר.

– בני נפגע בתאונה בתקופת בין הזמנים בחוץ לארץ, האם יש כיסוי ביטוחי לתאונה?
הרבה הורים לא יודעים אבל במסגרת פוליסת תאונות תלמידים כל תלמיד בגן או בבית ספר מעל גיל 3 ועד לגיל 18 יש גם כיסוי של תאונות אישיות – תאונות תלמידים שחל גם בחוץ לארץ, כך שאופן עקרוני עשויה להיות לכם עילת תביעה בפוליסה זו, גם אם לא עשיתם ביטוח נסיעות לחו"ל לפני שטסתם לחו"ל.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב whatsapp
שיתוף ב email
תביעת נזיקין

עו״ד אלי מאור

עו”ד אלי מאור בעל מוניטין, ניסיון והמלצות רבות בתביעות נזיקין (נזקי גוף) מול חברות ביטוח, בתי וקופות חולים, ביטוח לאומי ומשרד הביטחון, המייצג תובעים בלבד.

צרו עימי קשר
מאמרים ופרסומים
דילוג לתוכן